دسته بندی :

مقاومت‌های نوع سیم پیچی

یک مقاومت سیم پیچی

نوع دیگری از مقاومت، به نام مقاومت سیم پیچی، با پیچیدن مارپیچی یک سیم نازک از جنس آلیاژ فلز (نیکل و کروم، یا نیکروم) یا سیم مشابه بر روی یک سرامیک عایق (مشابه مقاومت فیلم)، ساخته می شود.

این نوع مقاومت‌ها، به دلیل قطر سیم و تعداد دورهای ممکن به دور سرامیک عایق، فقط در مقادیر بسیار کم و با دقت بالا (از 0.01Ω تا 100kΩ) در دسترس بوده و برای استفاده در مدارهای اندازه‌گیری و کاربردهای پل وتستون ایده‌آل هستند. آن‌ها همچنین دارای توان‌های بیش از 300 وات بوده و نسبت به مقاومت‌های دیگر با مقادیر یکسان، قادر به تحمل جریان‌های الکتریکی بسیار بالاتر هستند. این مقاومت‌های توان بالا، در هیت سینک‌های (سینک‌های حرارتی) آلومینیومی پره‌دار برای اتلاف گرما و خنک سازی، قالب بندی و جاسازی می‌شوند.

به این نوع مقاومت‌های خاص «مقاومت نصب شده بر شاسی» گفته می‌شود زیرا به گونه ای طراحی شده‌اند که به طور فیزیکی بر روی هیت سینک یا صفحات فلزی سوار می‌شوند تا گرمای تولید شده را بیشتر پراکنده کنند. نصب مقاومت بر روی هیت سینک قابلیت تحمل جریان آن‌ها را حتی بیشتر می‌کند.

نوع دیگر مقاومت‌های سیم پیچی، مقاومت سیم پیچی قدرت است. این‌ها انواع مقاومت غیر القایی با دما و توان بالا هستند که معمولا با لعاب اپوکسی شفاف (شیشه‌ای) پوشیده می‌شوند و برای استفاده در بانک‌های مقاومت یا کنترل سروو/موتور‌های DC و ترمزهای دینامیک به کار می‌روند. حتی می‌توان از آن‌ها به عنوان گرمکن‌های کم توان در فضاهای کوچک یا کابینت استفاده کرد.

سیم مقاومت غیر القایی به دور یک لوله سرامیکی یا پورسلین (چینی) پوشانده شده با میکا پیچیده می‌شود تا از حرکت سیم‌های آلیاژی هنگام داغ شدن، جلوگیری کند. مقاومت‌های سیم پیچی با مقادیر مختلف مقاومت و توان موجود هستند. یکی از کاربردهای اصلی مقاومت سیم پیچی در المنت‌های هیتر (بخاری) برقی است که جریان الکتریکی عبوری از خود را به گرما تبدیل می‌کند به صورتی که هر المنت تا 1000 وات (1kW) انرژی اتلاف می‌کند.

از آنجا که سیم مقاومت‌های سیم پیچی استاندارد به طور مارپیچ دور بدنه مقاومت پیچیده می‌شود، مانند یک سلف عمل کرده و علاوه بر مقاومت، باعث القا می‌شود. این امر با تولید یک تغییر فاز در فرکانس‌های بالا، خصوصا در ابعاد بزرگ‌تر، بر نحوه رفتار مقاومت در مدارهای AC تأثیر می‌گذارد. طول مسیر مقاومت واقعی در قطعه و پایه‌ها، یک اندوکتانس سری با مقاومت DC «ظاهری» ایجاد کرده و یک مسیر امپدانس کلی به مقدار Z اهم را به وجود می‌آورد.

امپدانس (Z)، اثر ترکیبی مقاومت (R) و اندوکتانس (X) است که با اهم اندازه گیری می‌شود و برای یک مدار AC سری به صورت Z۲ = R۲ + X۲ محاسبه می‌شود.

هنگامی که در مدارهای AC استفاده می‌شود، مقدار اندوکتانس با فرکانس تغییر می کند (راکتانس القایی، XL = 2πfL) و بنابراین، مقدار کلی مقاومت تغییر می‌کند. راکتانس (واکنش پذیری) القایی با فرکانس افزایش می یابد اما در DC صفر است (فرکانس صفر). پس در مدارهای AC و یا انواع تقویت کننده، که فرکانس مقاومت تغییر می‌کند، نباید از مقاومت‌های سیم پیچی استفاده شود. با این وجود، مقاومت‌های سیم پیچی غیر القایی ویژه نیز موجود هستند.

مقاومت سیم پیچی

ساختار یک مقاومت سیم پیچی

انواع مقاومت های سیم پیچی با پیشوند «WH» یا «W» علامت گذاری می‌شوند (به عنوان مثال WH10Ω) و در بسته بندی WH با روکش آلومینیوم (تلورانس ±1%، ±2%، ±5% و ±10%) یا بسته بندی W با لعاب شفاف (تلورانس ±1%، ±2% و ±5%) با توان‌های 1W تا 300W یا بیشتر موجود هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *